35+

La treizeci şi cinci de ani e timpul să te retragi din cursă. Dacă ea există. Mă săturasem pînă peste cap de slujba mea. Era tîrziu de-acum, nu mai aveam mult pînă la patruzeci de ani. Aş fi murit de plictis şi de tristeţe (…). (Eugène Ionesco)

Anul trecut am împlinit 35 de ani. 35 de ani. Adică trei decenii şi jumătate. Adică vîrsta aia pînă la care îţi sînt acceptate candidaturile la tot felul de burse de studii, stagii de practică, adică vîrsta aia pînă la care eşti considerat tînăr. Şi s-a nimerit să dau şi peste rîndurile de mai sus. Cînd le-am citit, am simţit cum cuvintele înşirate pe pagina de carte, senină şi indiferentă la durerile lumii, se transformă în cuie, iar autorul lor mi le bate cu dibăcie în creştet. Le-am simţit fix în moalele capului, le-am simţit răsucindu-se stăruitor în cutia mea craniană, le-am simţit sfredelindu-mi timpanele, le-am simţit înţepîndu-mi globii ochilor. Am simţit cum în mine încep să pulseze firişoare roşiatice care mă străbat din cap pînă în picioare, ca nişte rîuşoare de sînge pregătite să se reverse în ceva mai mare dacă zăplazurile pielii mele ar fi plesnit. Am simţit un fel de nouă viaţă care se cerea începută. Abandonasem orice proiect personal, orice vis de preamărire şi lăsasem rutina să mă poarte în ce direcţie va fi dorind, ducîndu-mi viaţa aproape pavlovian, în virtutea unor reflexe condiţionate de alţii. În faţa mea se developau mereu aceleaşi chipuri, aceleaşi dependenţe, aceleaşi obligaţii, aceleaşi orice.

Căzusem în capcana asta a existenţelor monotone pentru că nu mi-am permis niciodată să greşesc. Şi iată că prima greşeală asumată e că scriu despre asta şi că-mi pare bine c-o fac cu seninătate, fără să mă-ncerce vreun sentiment de vină ori regret. Regret doar că nu am avut pe nimeni lîngă mine, acum vreo 10-15 ani care să nu-mi vorbească în proverbe sforăitoare despre cum îţi aşterni, aşa dormi, ci să mă arunce în cel mai mare hău şi să-mi strige „Descurcă-te, deşteptule!” şi, după ce mă voi fi descurcat, să nu aştept încă un ghiont, ci să mă arunc singur din nou.

Mi-aş fi zis mie, şi celor ca mine, lucrurile de mai jos:

Nu aşteptaţi să vă spună cineva ce vi se potriveşte, fiţi voi cei care să căutaţi şi, eventual, să găsiţi ceea ce mai tîrziu va reprezenta „culcuşul” vostru social. Pe ceilalţi lăsaţi-i să vă însoţească şi chiar să vă călăuzească, dar nu-i lăsaţi să vă definească drumul! Aţi greşit? Asumaţi-vă fără teamă greşeala şi faceţi pasul următor! Fără teama de reacţia prăpăstioasă a unor părinţi, fără teama de profesori care vă vînd iluzii cu un profit incomensurabil pentru ei înşişi, fără teama de colegi care „se remarcă” din prima clipă. Să ţineţi minte că nimeni nu vă cunoaşte într-atît încît să dea verdicte în ceea ce vă priveşte. Sînteţi la vîrsta la care se poate greşi cel mai mult, cel mai frumos şi, cel mai important, fără regrete. Nu aşteptaţi trecerea anilor ca să vă daţi seama că, de fapt, v-aţi fi dorit altceva, că atunci cînd aţi făcut o alegere voi poate v-aţi pus semnătura pe-un contract cu mîna voastră, dar cu mintea părintelui prea grijuliu. Şi ce dacă aţi greşit?

Atît să ştiţi: aveţi vîrsta ideală să încercaţi din nou! Mai bine să trăiţi acum vîrsta marilor eşecuri decît mai tîrziu vîrsta marilor regrete. Totul este permis, atîta timp cît vă scăldaţi în apele limpezi ale onestităţii, ocolind valurile care s-ar putea să vă ducă pe ţărmurile minciunii, delăsării, ignoranţei şi mîrşăviei. Acolo nu e loc decît pentru bucurii meschine. Şi, credeţi-mă, bucuriile acestea n-au nici o legătură cu viaţa adevărată, deşi am întîlnit oameni care numai din asta trăiesc.

Cît despre mine, cel de-a trecut de 35, pot să spun că o nouă cursă tocmai a început.

 

2 gânduri despre „35+

Lasă un răspuns

