Vreau să fiu omul-şopîrlă

Mereu mă uit cu un ochi admirativ şi cu unul căzut pradă invidiei la cei cu un dezvoltat simţ al pericolului şi, prin urmare, şi cu un arsenal bogat de reacţii în faţa acestuia. Mă uit astfel pentru că am constatat că mie acest simţ îmi lipseşte, deşi am tînjit în multe ocazii (în general, cînd era deja prea tîrziu pentru eforturi salvatoare) după abilitatea aceea cu care oamenii ăştia intuiesc răul şi se feresc din calea-i. Nu poţi să nu te-ntrebi ce mecanism s-o fi declanşînd în interiorul lor care-i avertizează dacă ceva sau cineva le ameninţă buna stare. Pentru că îmi lipseşte (sau o fi hibernînd pe undeva înăuntrul carapacei mele de ţestoasă), îl vreau şi eu. Vreau şi eu puţin din perspicacitatea asta a lor, care-i face să-şi ia măsuri de protecţie nu doar în faţa unor ameninţări fizice (slavă Domnului, în privinţa asta, văzul mi-e destul de bun, iar picioarele relativ sănătoase!), cît mai ales a unor eventuale (şi nefaste) intruziuni în intimitatea fiinţei lor. Ca nişte şopîrle, atunci cînd se simt încolţiţi, lasă în urma lor bucată din ei numai să se salveze. Cică treaba asta se numeşte autonomie caudală. O vreau şi eu. O vreau pentru mine şi pentru toţi cei ca mine. Vreau să pot renunţa la partea vătămată din mine care riscă să mă cangreneze cu totul decît să aştept vreo minune să mă mai vindec. Am lăsat de prea multe ori să-mi intre în viaţă oameni a căror prezenţă – şi şedere mult prea lungă – (mi) s-a dovedit nocivă, oameni care, în loc să construiască în mine virtuţi şi puterni noi, au săpat, ca nişte coropişniţe flămînde, galerii ce m-au purtat spre nesiguranţă, teamă, vulnerabilitate. E clar, nu prea mă pricep la oameni. Şi poate că m-aş pricepe dacă nu m-aş încăpăţîna să acord ceea ce, în termeni juridici, se numeşte prezumţie de nevinovăţie şi să ignor, în virtutea unui efort perpetuu al empatizării, ce-mi spune intuiţia. Bunăoară, acolo unde alţii găsesc dovezi ferme că de anumiţi indivizi pur şi simplu trebuie să te fereşti, eu găsesc circumstanţe atenuante. Concluzia e că, din această pricină, de multe ori am trăit ca mielul dintr-unul din textele lui Panait Istrati, care se sperie pe cîmp de un fulg, dar sub genunchiul măcelarului habar nu are că îl aşteaptă moartea.

V-a cucerit cineva cu vorbele dulci pe care vi le-a spus, deşi nu vă cunoştea nici măcar cît să folosească un adjectiv în ceea ce vă priveşte? Feriţi-vă din calea-i! Mierea cu care-şi îndulcesc cuvintele e de fapt otravă administrată în doze mici, atît de mici pînă cînd ai să ajungi tu însuţi să o ceri. V-a oferit cineva ajutorul înainte să se intereseze prin ceea ce treceţi? Feriţi-vă din calea-i! Pentru ajutorul oferit vă va pretinde recunoştinţă veşnică şi nici măcar aşa nu vă va considera răscumpăraţi. V-a făcut cineva promisiuni atunci cînd eraţi pe culmile disperării? Feriţivă din calea-i. Făgăduinţele sale nu fac altceva decît să vă împingă mai tîrziu spre o nouă agonie, mai apăsătoare. Feriţi-vă din calea unor astfel de indivizi pînă cînd nu e prea tîrziu. “Prea tîrziul”-ul ăsta înseamnă de fapt o cumpănă, un prag care, netrecut, e sinonim cu abdicarea de sine, cu renunţarea la lupta supravieţuirii sinelui şi cu acceptarea unei vieţi dictate de alţii, adică a unei vieţi sinonime cu moartea. Fiţi oameni-şoprîlă, lăsaţi-i în urmă, în uitare şi iertare, pe cei care v-au adus răul în formele sale mutilante: să nu mai ştiţi de ei, să nu-i mai auziţi, să nu-i mai vedeţi, să nu vă mai apropiaţi de ei, să nu-i lăsaţi să se mai apropie de voi. E mai bun un mers împiedicat, dar liber, decît să vă ţină cineva de mînă toată viaţa.

4 gânduri despre „Vreau să fiu omul-şopîrlă

Lasă un răspuns

