Oameni şi scări

Un episod:

Azi dimineaţă m-am intersectat la medic cu un bărbat de etnie romă care avea nevoie de un certificat pentru dosarul social al fiicei sale, care trebuia să se cazeze în Iaşi la nu mai ştiu ce cămin. Pe la vreo 40 şi ceva de ani, nici ferchezuit, dar nici neîngrijit, mă rog, un personaj obişnuit. Am schimbat două vorbe, banalităţile acelea pe care le poţi împărtăşi unui străin într-o sală de aşteptare. Era din Buzău, m-a întrebat dacă sînt din Iaşi, a mai dat cîteva telefoane şi dus a fost. Printr-o coincidenţă, am dat peste el mai tîrziu în universitate (în căutarea unui xerox, se cam rătăcise printre alambicatul corp A), unde era muştruluit bine de femeia de serviciu: “Ieşi afară, aici nu e niciun xerox, ieşi afară din universitate!”. Cînd m-a zărit, m-a privit salvator. Am preluat “cazul” şi l-am condus pînă în faţa universităţii, de unde l-am îndrumat către un xerox.

N-am scris asta pentru aplauze, ci pentru că am căzut uşor pe gînduri: mergem cu toţii pe o scară socială invizibilă, dar pe care o simţim, pe pielea noastră şi pe pielea altora, şi păşim des. Nu ştiu cum se face că, pe această scară, femeia de serviciu a considerat că se află undeva mai sus decît bărbatul de etnie romă. Şi era aşa convinsă de treaba asta, că atunci cînd m-am întors în universitate mi-a aruncat o privire în care puteam citi, luptîndu-se fiecare să cîştige, două sentimente: unul de nedumerire şi altul de scîrbă. Ca să-i stric ziua de tot, i-am spus un “Sărut mîna” apăsat şi am luat-o în sus pe scări. De data asta, pe scările din universitate.

Un gând despre „Oameni şi scări

Lasă un răspuns

