Noi cîrtim, nu gîndim

Jignim mult prea mult şi mult prea uşor. E o constatare nu de ieri, de azi, ci mai veche, numai că abia acum m-am gîndit s-o prind în cuvinte. Poate pare că vin cu argumente… expirate, dar îmi amintesc că în casa bunicilor, unde mi-am petrecut cea mai frumoasă parte a copilăriei, cuvinte de ocară n-am auzit decît foarte rar şi atunci spuse la mînie şi repede retrase şi regretate. Poate sîntem acum mai iuţi la mînie, poate ne evervăm mai uşor şi ne calmăm mai greu (sau deloc), dar văd cum una-două scuipăm în stînga şi-n dreapta ce şi pe cine nu ne e pe plac. O fi de de vină educaţia de-acasă? O fi de vină pur şi simplu nepăsarea? Sau poate talk-show-urile de televiziune, cu moderatoare lipsite de orice… moderaţie în limbaj şi comportamente? Ori poate ceea ce numim generic „stres cotidian”, adică seama de frustrări culese de pe la locul de muncă, din interacţiuni sociale păguboase etc.? Posibil să fie toate la un loc, dar permiteţi-mi, în contextul unor întîmplări dramatice recente, să mă îndoiesc de bunacuviinţă a acelei categorii de internauţi care şi-au afişat solidaritatea printr-un hashtag sau printr-o poză de profil colorată în drapelul unei ţări, în timp ce pe alte teme, mai mult sau mai puţin fremătătoare (se) porcăiau pătimaş. Mă iertaţi, sînteţi ce vreţi voi, dar numai empatici nu. Despre ce transfer emoţional mai putem vorbi în cazul celor care, aparent deplîngînd morţi şi răniţi în drame cumplite, urlă, înjură, îi umilesc şi ponegresc pe semeni de-ai lor care au avut ghinionul să intre sub turul invectivelor lor? Cu ce se identifică oamenii aceştia care îi des-fiinţează pe alţii apelînd la cu totul alte instrumente decît dreapta judecată, căci pleiadele de invective iau locul argumentelor judicios alese şi expuse… O privire rapidă pe reţelele de socializare sau pe secţiunile de comentarii ale publicaţiilor online e suficientă pentru o concluzie tristă cu privire la justiţiarii cu limbă ascuţită, minte otrăvită şi degete îndemînatice: noi cîrtim, nu gîndim. De simţit n-am simţit niciodată.

Lasă un răspuns

