Fapte bune

Ştiu oameni care-şi numără faptele bune la fel cum văcarul satului numără vacile din cireadă în amurg, înainte s-apuce cu ele drumul dinspre islaz înapoi spre gospodăriile oamenilor. Văcarul o face din motive lesne de înţeles, dar oare la ce i-ar folosi unui om cu scaun la cap să-şi numere – şi s-o mai zică şi altora – faptele bune? Să tresalte de bucurie cînd degetele de la mîini nu-i mai ajung pentru a-şi număra dovezile de caritate faţă de semeni? Nu cumva cei care nu mai podidesc de bunătate au ceva de ascuns? Nu neapărat faţă de lume, ci poate chiar faţă de ei înşişi. Poate o mişelie veche, care, deşi uitată de cei mai mulţi, scobeşte pofticioasă în inima celui blestemat s-o poarte. Poate o dezamăgire produsă cuiva şi care doare ca o rană deschisă şi de care nici cele mai straşnice leacuri băbeşti n-au reuşit să-l scape pe suferind. De ce nu-şi numără nimeni faptele rele? Nimeni întreg la cap, fireşte. De ce pe acestea le îngropăm în cotloane întunecate ale memoriei, încercînd să aşezăm peste ele o plapumă călduroasă, cusută fără cusur din amintiri frumoase şi fapte bune? Ce-ar fi, ca văcarul vitele, să numărăm bubele şi să contorizăm straturile de praf care s-au aşternut pe o inimă care a renunţat de mult să bată de dragul de-a bate şi doar ticăie aşa, letargic, zvîcîind mai cu seamă atunci cînd cel în pieptul căruia e captivă mai bifează o faptă bună?

Eu nici măcar nu încerc să fac bine. Mi se pare prea mult. Şi mi se pare că numai unii oameni – puţini, foarte puţini! – au harul ăsta. Eu doar încerc să nu fac rău. Încerc să mă feresc de judecata strîmbă în aşteptarea celei drepte, încerc să mă feresc de potolirea setei recunoştinţei pe care s-o cîntăresc în fapte bune, încerc să mă feresc de oamenii care mă caută necăutaţi. Dar, desigur, aţi putea crede că am prostul obicei de-a mă supăra ca văcarul pe sat, mai ales cînd la numărătoare se constată o lipsă.

Lasă un răspuns

