Gift Economy – o strategie ca o pîine caldă pentru Social Media

Primul meu cadou pe anul acesta e o felicitare de la Panifcom, ca urmare a unui text pe care l-am scris pe blog la începutul lunii decembrie, cînd compania organizase un concurs prilejuit de sărbătorile de iarnă şi de care nu m-am putut bucura din motivele detaliate aici.

Pentru mine, dincolo de gestul elegant făcut de [Grupul de Firme] Panifcom, felicitarea primită (alături de nişte pîine proaspătă :D) reprezintă o surpriză plăcută să constat că firmele încep să folosească strategic platformele de Social Media pe care le au la dispoziţie: nu doar pentru a cîştiga Like-uri şi a răspîndi promoţii, ci pentru a cîştiga (plecînd de la a construi, fireşte!) relaţii cu cei din comunitatea în care îşi desfăşoară activitatea. Da, eram deja un consumator al pîinii pe care ei o fabrică, dar între mine, ca membru al comunităţii, şi  Panifcom, ca producător de produse de panificaţie, nu exista nici un fel de relaţie. Între noi existau tranzacţii, specifice unei economii de piaţă: cumpăr un produs pentru care trebuie să plătesc un preţ. Faptul că ce am scris eu pe blogul personal şi pe pagina de Facebook a Panifcom (ambele instrumente Social Media) a ajuns la producător şi, mai ales, a determinat acolo o reacţie (de natură socială, comunitară, nu de natură economică!) mi-a sugerat că organizaţia a înţeles că trebuie folosită altă monedă de schimb dacă vrei să cîştigi la nivelul comunităţii. E o strategie construită pe baza conceptului de gift economy, care presupune înlocuirea practicilor specifice economiei de piaţă cu practici care să favorizeze cultivarea de relaţii între participanţi, şi nu de tranzacţii (financiare). Iar Social Media sînt perfecte pentru o astfel de gift economy! Ca să înţelegeţi conceptul mai bine, vă las mai jos următoarea explicaţie, selectată din articolul How to Thrive in Social Media’s Gift Economy, scris pe blogul Harvard Bussiness Review:

„To understand a gift economy, consider the example of moving into a new apartment. When friends help you move, you express your appreciation by providing pizza and beer — really good pizza and beer. When you hire professional movers, you pay with money. Offer your friends money instead of pizza and beer, and they are likely to be offended. Offer to pay the movers in pizza and beer, and they won’t unload the truck. Your friends are operating in a gift economy; the movers in a market economy.”

Citiţi tot articolul, e interesant de la început pînă la sfîrşit şi eu mă bucur că am avut propriul studiul de caz pe care să-l „aşez” în teorie. Aşadar, nu e suficient să le oferi consumatorilor informaţii şi le laşi mesaje (mai mult sau mai puţin generice) pe platformele de Social Media! E nevoie de mai multă implicare, de insistarea pe dezvoltarea componentei interpersonale a relaţiei companie – client. Procedînd aşa, te poţi alege cu cîţiva „ambasadori” ai brandului în care alţi (eventuali) clienţi să aibă mai multă încredere decît în cei care sînt plătiţi să scrie articole promoţionale. E, altfel spus, felul prin care companiile prezente online sînt îndemnate să se preocupe – în privinţa investirii în platformele de Social Media – mai puţin de Return of Investment (sau, să zicem, ce se întoarce în firmă ca bani de la client) şi mai mult de Return of Engagement (sau, să zicem, ce se întoarce în firmă ca implicare a clientului). Felicitarea de mai jos înseamnă că unii sînt deja pe calea cea bună:

Această prezentare necesită JavaScript.

3 gânduri despre „Gift Economy – o strategie ca o pîine caldă pentru Social Media

  1. Adi, dupa un asa succes (care ma bucura foarte mult), poate ar trebui sa scrii si la IE sau la WordPress.. nu stiu a cui e vina, dar blogul tau nu se poate citi cu Internet Explorer in Anglia. Am incercat si de acasa, si de la serviciu… se blocheaza si apare eroarea ‘WordPress has stopped working’. Norocul – meu sau al tau:) – ca am Chrome. Si merge brici 😉

    1. Ooooof, browserele astea! Dar e ciudat totuşi, pentru că mai am amici prin UK care nu mi-au pomenit de o astfel de problemă. Oricum, din punctul meu de vedere IE e cam lent în momentul de faţă… Eu nici măcar nu-l mai folosesc… Chrome sau Mozilla Firefox… Cît despre tentativa de a le scrie, mă tem că n-o să se deranjeze ei cu bocetele mele…

      Anyway, mă bucur că ne-am „auzit”! Take good care of you and your family! 🙂

Lasă un răspuns

