Pauză!

Încă reacţionez la greşeli. De gramatică, de vocabular, nu contează. Important e că reacţionez, după miile de pagini pe care le-am citit în ajunul sesiunii de examinare din vară. Cînd am corectat şi ultima lucrare, am zis că m-am imunizat, că cel puţin o vreme n-o să mă mai deranjeze banalele virgule între subiect şi predicat sau înainte de complementul direct ori cratimele puse întîmplător. Aiurea! Urechile mele pur şi simplu nu vor să înţeleagă că nu mai vreau să ştiu nimic! Zilele trecute, am surprins nişte cucoane din astea „mondene” vorbind pe Kanal D despre decoltee (?!) pentru rochii de mireasă, iar în seara asta doamna Mungiu Pippidi se agita pe TVR 1 cu privire la nu mai ştiu ce măsură discriminativă (?!). Mai mult, serviciul de ştiri al Yahoo scrie despre coleziuni între autoturisme, iar Robert Turcescu, dezamăgitor, mi-l pune pe totuşi, în propoziţie, între virgule. Gata, tac!

5 gânduri despre „Pauză!

  1. Şi mie mi-a fost dat să aud nişte studente la Litere care aveau o dilemă: nu ştiau dacă să-şi „bromşeze” licenţele sau dacă să le „bronşeze”.

  2. Pe mine mă frămîntă, de exemplu, în:

    „Spune-mi, dacă te-aş prinde-ntr-o zi
    şi ţi-aş săruta talpa piciorului,
    nu-i aşa că ai şchiopăta puţin, după aceea,
    de teamă să nu-mi striveşti sărutul?”

    ce caută al doilea „nu”? Numai dvs. mă puteţi lumina. Merci.

    1. Bună, Sanda,

      cel de-al doilea „nu” reprezintă ceea ce Academia Română, prin Gramatica de bază a limbii române, numeşte negaţie expletivă. Aceasta constă în apariţia unei mărci negative (în cazul de faţă „nu”) într-o propoziţie al cărei sens logic este unul pozitiv: „De teamă să nu-mi striveşti sărutul” = „De teamă că-mi vei strivi sărutul”. Eu aş duce puţin mai departe explicaţia şi aş zice că în cazul acestui gen de structură, „nu” nu ar fi neapărat expletiv (adică nenecesar, de umplutură), ci mai degrabă vrea să întărească, printr-o negaţie aparentă, iminenţa / inevitabilul unui fapt de a se produce.

Lasă un răspuns

