Croşeu de dreapta aplicat limbii române

Unele cuvinte (mă) enervează. Şi nu pentru că au ele însele o putere intrinsecă în acest sens, ci (mă) enervează mai ales prin faptul că cei care le folosesc habar n-au ce înseamnă sau dacă există. Cu alte cuvinte, (mă) enervează şi cei de pe buzişoarele cărora se desprind, aproape natural, astfel de monştri… lingvistici. Multă vreme, pe lista mea neagră s-a aflat locaţia, despre care am scris, supărat, aici. Cînd am constatat că lupta mi-e surdă, am renunţat. Rar mai dai astăzi peste întrebuinţarea corectă a cuvîntului, aşa că am decis să nu-mi mai bat gura şi tastatura de pomană.

Acum, un altul i-a luat locul şi, de cînd a început anul ăsta universitar, tot aud pe la posturile TV locale şi citesc în presa locală şi în temele studenţilor cuvîntul „cuzist”. Conform media locale, cuzistul este studentul care urmează cursurile Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Desigur, „studenţii cuzişti” protestează, primesc burse, se bucură, se revoltă, iau cu asalt secretariate etc., dar toate aceste mişcări studenţeşti nu fac din ei nişte „cuzişti”, adică partizani ai cuzismului, curent ideologic şi politic de dreapta, susţinut şi promovat de A. C. Cuza (1857-1947). Ei rămîn tot studenţi la „Cuza”, mulţi dintre ei fără să fi auzit, nici măcar o dată, de cuzism.

Aştept cu nerăbdare să văd cînd studenţii de la Medicină ajung „popişti”, cei de la Politehnică „asachişti”, iar cei din Agronomie… „brădişti”.

PS: dacă mai ştiţi astfel de cuvinte, aştept să-mi scrieţi şi să le comentăm împreună.

6 gânduri despre „Croşeu de dreapta aplicat limbii române

  1. Eu am auzit de „negruzzisti”, de „CJ-isti” (citit cejeisti si insemnand angajati ai CJ) si de „politehnisti”, ca tot ai zis de „asachisti”.

Lasă un răspuns

