Care şcoală? Cînd „altfel” e sinonim cu „deloc”

Astăzi e ultima zi a „Şcolii altfel”, program educaţional desfăşurat în săptămîna 2-6 aprilie, prin care, cică, elevilor le-au fost propuse activităţi de învăţare cu caracter non-formal. Pe site-ul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, se putea citi entuziasmul cu privire la acest proiect:

„Clopoţelul «Şcolii Altfel» va suna, pentru prima dată, în 2 aprilie 2012. Va suna pentru un altfel de orar, pentru activităţi care exced curriculumul naţional şi care, sperăm, vor aduce plus-valoare întregii comunităţi şcolare: competenţe, coeziune, spirit de echipă şi, nu în ultimul rând, un zâmbet elevilor şi dascălilor implicaţi”.

La faţa locului, lucrurile nu au stat chiar aşa şi asta o spun în baza unei experienţe personale, evident, fără posibilitatea sau intenţia de a generaliza, mai ales că ideea în sine a unei săptămîni de „Şcoală altfel” mi s-a părut şi încă mi se pare atractivă. Eu am participat în cadrul proiectului cu un atelier de comunicare jurnalistică pentru elevi de liceu, adresat mai ales celor implicaţi în editarea unei reviste şcolare sau celor pentru care Jurnalismul este o opţiune de viitoare carieră.

În discuţiile dinaintea workshop-ului, am sugerat că, pentru o bună desfăşurare a activităţilor, ideal ar fi să am un grup de vreo 15 elevi din clasele a XI-a şi a XII-a cu care să lucrez şi o sală dotată tehnic (cu un calculator, videoproiector şi, opţional, Internet).

Însă ştiţi cum e cu idealurile, greu să ajungi la ele fără eforturi prea mari, bazîndu-te numai pe faptul că, odată interesul elevului pus pe primul loc, lucrurile vor funcţiona de la sine. Pînă la urmă, grupul cu care ar fi trebuit să lucrez a fost, în prima zi, de 43 de elevi, ajungînd ca pînă în cea de-a treia să se reducă la 6 (şase) persoane, o dată din cauza unui dezinteres (justificat pentru unii, nejustificat pentru alţii) şi a doua oară pentru că unii dintre elevii înscrişi la atelierul de comunicare jurnalistică se înscriseseră şi la alte activităţi (excursii, vizionări de film etc.) care aveau loc simultan. Nici de sala dotată tehnic n-am putut beneficia, pentru că, mulţumită Ministerului, fix în acelaşi interval (2-6 aprilie adică) în licee se desfăşurau şi olimpiadele naţionale, iar una dintre aceste competiţii a avut loc, pentru trei zile, şi la liceul unde am fost eu prezent, în sala cu pricina.

Un notebook cu diagonala de 10 a înlocuit, în două dintre zile, videoproiectorul de care am avut parte în prima zi şi la care n-am mai avut acces apoi pe motiv că l-am fi stricat (între paranteze fie spus, elevele care au strîns la sfîrşit proiectorul, au cablat – din greşeală sau din neştiinţă – mufele invers, derutîndu-le pînă la panică pe doamnele profesoare cu proiector la purtător).

Fireşte, nu toate au mers pe dos. Cei şase elevi care mi-au fost alături pînă în ultima clipă au dovedit interes şi competenţe lăudabile. Am discutat despre cum trebuie să arate o revistă (şcolară, studenţească), ce trebuie să conţină şi, mai ales, de ce ei trebuie să fie principalii actori ai unui astfel de demers, şi nu o doamnă profesoară sau alta de română ori ştiinţe sociale ori, mai nou, de competenţe în comunicare. În ultima zi au redactat şi o ştire şi, credeţi-mă, arată, cu toate elementele de accentuare cerute, mult mai bine decît majoritatea ştirilor publicate astăzi în presă.

Mi-e frică să trag concluzii după această experienţă pentru că n-aş vrea să fie pripite. Însă aşa cum am văzut eu lucrurile, (a) peste interesul elevului tronează orgoliul profesorului, meschin şi, dintr-un anumit punct de vedere, ticălos; (b) e nevoie de competenţe pedagogice suplimentare pentru a menţine treaz interesul elevului şi, dacă mă raportez la perioada în care eu însumi am fost elev, mă tem că metoda dictare – învăţare este, în contextul actual, nocivă, (c) eufemistic vorbind, nici elevii, nici profesorii nu mai sînt ce-au fost. Vă las la sfîrşit cu nişte impresii culese de la liceenii înşişi, exprimate pe forum.portal.edu.ro. Ele reprezintă, în ultimă instanţă, şi concluzia ce trebuie trasă cu privire la Săptămîna „Şcoala altfel”:

♦ Sunt încântat! Am stat acasă, ceea ce intenţionez să fac toată săptămâna „altfel”. Pariez că vor fi nenumăraţi papagali în şcoala mea care vor comenta apoi că totul a fost o mare porcărie şi o mare pierdere de vreme, dar mă vor înfiera cu mânie proletară şi mă vor murseca de dos că nu m-am savurat cot la cot cu ei din alt-felul_paişpe_de_răhat. Mi se fâfâie – trăiască vacanţa!

♦ Mă oripilează apetenţa unor profesori de a face orice altceva, dar numai carte nu, de a transforma şcoala într-un balamuc vivant. Trebuie să învăţăm să zicem şi „nu!”, indiferent de repercusiuni.

♦ De ce fiu-meu, clasa a 8-a, a stat astazi acasa? Si nici ieri n-au facut nimic! …Doar au relationat…Copil cu examenul in coasta, freaca menta ori acasa, ori la scoala, o saptamana !!?? De ce clasele terminale n-au fost lasate sa-si vada de treaba, serios, pentru examen??

♦ Elevii au fost in mare parte plictisiti pentru ca multi profesori nu s-au pregatit pentru activitatile pe care ei insisi le-au propus. s-au multumit sa le citeasca ceva din carte sau sa vizioneze cate 2 ore vreun film, lucru simplu de „altfel”. Fie ore normale, fie activitati altfel, senzatia la ora lor e una de rigiditate, de inchistare, de obligatie. Or, nimeni nu invata in felul asta. Nu se acumuleaza decat tensiune, nervi si platitudini.

♦ Mi-ar fi prins bine un videoproiector. Azi am fost la școala la care nu există. Mâine voi fi la școala unde există (și nu numai unul). Vineri voi fi la școala unde am în laboratorul de informatică o tablă interactivă

♦ Dupa doua zile de Scoala altfel sunt terminata! Ma dor piciorele de mor, glas nu mai am, putere nici atat……….. Satisfactia: copiilor le-a placut ce am facut. Maine am sa mai stau si prin clasa, vedem un film, facem rebus….. Nu mai vreau Scoala Altfel! Nu mai am varsta potrivita pentru asemenea [alergătură]

Lasă un răspuns

