Analfabetă pentru fiul meu

Prea mulţi mă vor înjura, puţini îmi vor mulţumi, dar pe cîţiva poate am să-i popesc şi eu. Am sesizat – chiar de săptămîna trecută – Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) în privinţa unei emisiuni difuzate de Antena 1, Mireasă pentru fiul meu, căreia, prescurtat, am să-i zic MpFM, ca să nu ocupe aşa de mult spaţiu din text. Am ajuns să urmăresc show-ul datorită unui proiect profesional la care lucrez şi prin care îmi propun identificarea celor mai frecvente greşeli de exprimare în limbajul curent, cu risc ridicat de reproducere, din cauza expunerii repetate în canale de comunicare de masă. Însă oricît de benefică ar fi fost (emisiunea) MpFM pentru demersul meu, urechile-mi n-au mai suportat, aşa că am reclamat reality-show-ul la CNA, considerîndu-i deplasată transmisiunea în direct între orele 14.00 – 16.00, întrucît expune riscului major al preluării numeroaselor greşeli de exprimare din timpul programului de către o categorie publică în formare şi, în consecinţă, extrem de vulnerabilă: adolescenţii (tineri de gimnaziu şi liceu).

Ca dovadă, aveţi fotografia de mai jos, în care o tînără de 14 ani îşi manifestă interesul şi-şi declară aprecierea cu privire la reality-show-ul MpFM:

Nu, ea nu este un caz pierdut. Are 14 ani şi, chiar dacă nu are „o părere asimilară” foloseşte „decît” aşa cum trebuie, ştie să relaţioneze logic „atît” cu „cît şi”. Cîteva lecţii despre folosirea cratimei şi despre numele proprii ar ajuta-o şi, cu DOOM-ul lîngă ea, ar putea ieşi la liman.

Nu ştiu cît a contat sesizarea mea, nici măcar nu am primit vreo confirmare că ar fi ajuns la destinaţie însă ieri, 23 februarie a.c., cînd una dintre concurente a spus, referindu-se la naşii de cununie, că aceştia… „e tineri”, prezentatoarea show-ului, Mirela Boureanu-Vaida, a decis că, totuşi, merită să încerce. Aşa că a trecut la Lecţia de gramatică nr. 1, simplificată:

„Se mai uită lumea la noi şi e bine să  – cum să vă spun? – să nu le inducem greşit anumite cuvinte. Cînd sînt mai mulţi spunem „sînt” – ştiţi cum e, la noi în vecinătate, mai vorbim aşa, că aşa e în tradiţia locului, dar să avem puţină grijă la cum ne exprimăm la … Şi eu mai fac greşeli pentru că mă gîndesc la ce urmează să spun şi de multe ori mai greşesc la ce spun şi nu e bine… Sîntem în direct, se uită foarte multă lume şi trebuie să fim puţin atenţi la acorduri: cînd sînt mai mulţi „sînt”, cînd e unul singur „e”. Cam asta e regula.”

Înregistrarea e disponibilă aici, partea cu lecţia începe aproximativ la momentul 1.04.20.

Şi, pentru a nu vă supune pe voi chinului de a urmări două ore, cu pixul în mînă, show-ul, vă dedic o selecţie a cîtorva momente… artistice:

Limba noastră-i o corvoadă

Stimaţi concurenţi, eu înţeleg că limba română şi logica (deşi mă refer, în acest caz concret, la cea elementară) este grele pentru voi şi că mai degrabă v-aţi apuca de halterofilie, dar faceţi totuşi un efort! Aşadar, consideraţi-vă creierul un muşchi pe care, din cînd în cînd, trebuie să-l încurajaţi şi în direcţia unor exerciţii adecvate (de limba română) pentru că, altfel, se atrofiază. Şi moare.

15 gânduri despre „Analfabetă pentru fiul meu

  1. Intr-adevăr foarte multe dezacorduri (sau sa le spun „dezacoarde”?!). Sicer nici nu știu în ce direcție se îndreaptă tinerii din ziua de astăzi. Sunt uimită și totodată frapată de faptul că nu numai copii de 14 ani (ca exemplul oferit de tine) dar și studenți cotați ca fiind „serioși” nu știu să scrie corect. Foarte trist! Iar acum, recitind mesajul @Oanei sesizez că nu înțeleg mare lucru. Oare eu sunt de vină?

    P.S.: Știi ce e ciudat? Nu pot accesa link-ul 🙂

  2. Acum sa vedem ce face cna-ul. Oare cei din echipa de productie nu ii auzeau? De ce nu i-au corectat? Mai grav este ca aud din ce in ce mai multi oameni vorbind incorect si la TV si in jurul meu. Cand incepe „Dansez pt tine” urechile mele fug in lume. Are Banica o problema cu verbul „a avea”… el zice mereu „sa aibe”. I-am trimis un email insa degeaba, zice la fel.
    Toate bune si mult succes!

  3. Cred că aţi fost mult prea indulgent limitându-vă numai la greşelile de exprimare. Dacă „asimilara” Oanei poate fi pusă pe seama unei greşeli de dactilografiere (tastele A şi S aflându-se una lângă cealaltă), ce ne facem cu „modelul” Cătălin şi cu celelalte „modele” prezente în… show? Comportamentul lor mi se pare mult mai toxic pentru adolescenţi decât exprimarea incorectă. Pentru asta ar trebui mutată emisiunea după pragul orei 22:00.

    Felicitări pentru iniţiativa dumneavoastră!

  4. Sunt de acord cu ceea ce spui..si pe mine ma deranjeaza modul in care vorbesc anumiti concurenti si trebuie corectati. Dar sesizez ca e foarte usor sa vorbim de greselile altora fara sa vedem ca si noi facem la fel!
    Asadar, as avea si eu de corectat anumite cuvinte scrise in acest articol: cînd, cît, săptămînă se scriu cu â!!!! Iar cel mai grav SÎNT, SÎNTEŢI!!??? Eu stiam ca se scrie SUNT, SUNTETI!
    Fara suparare, dar si la ceea ce scriem trebuie sa avem mare grija.
    In rest, total de acord cu tine. 🙂

    1. Mă bucur de vizită! Aş dori totuşi să punctez faptul că scrierea cu „î” din „i”, cu „sînt” în loc de „sunt” şi celelalte cazuri nu e o greşeală, ci o opţiune. Vă las spre lectură (şi poate spre convertire 🙂 ) cîteva texte: unul al lingvistului Dumitru Irimia (disponibil electronic aici: http://www.romlit.ro/de_ce_scriu_i_susin_scrierea_cu__din_i), un volum întreg al lingvistului Stelian Dumistrăcel (intitulat Lupta în jurul literei â şi demnitatea Academiei Române. Imperativele integrării culturale a tuturor românilor) şi un articol din Jurnalul Naţional, din 2008, „Noi scriem cu î din i” (disponibil aici: http://www.jurnalul.ro/special/noi-scriem-cu-i-din-i-121659.htm). Toate bune!

      1. Atunci o voi lua ca pe o diferenta de opinie intre generatii. 🙂 Avand in vedere ca am prins vremurile in care deja se scria cu â. O zi buna!

Lasă un răspuns

