Psihologie cu fundu-n sus, nu inversă

Joaca de-a psihologia

Pentru şcoala de şoferi, avem nevoie, după cum bine se ştie, şi de un aviz psihologic. Ne orientăm repede spre cel mai apropiat cabinet de profil, pentru a susţine testele necesare certificatului respectiv. Ciocănim discret la uşă şi vîrîm nasul înăuntru. Patru persoane. Trei şedeau mai confortabil în fotolii, o a patra mişuna de la un birou la un dulap şi înapoi. Aceasta ne invită să luăm loc pe două scaune, aşezaţi la o masă cu despărţitoare înalte, probabil pentru ca examinaţii să nu se lase influenţaţi reciproc în momentul testării. În fine, ne cere cărţile de identitate şi, după cîteva explicaţii, ne apucăm de teste. Ca fundal sonor, înregistrăm, sincopat, următoarele:

Psiholoaga: Dvs. consideraţi că soţia e vinovată pentru că aţi revenit în ţară?
El: Da.
Psiholoaga: Dvs. ce credeţi, doamnă?
Ea: Eu zic că amîndoi.
Psiholoaga, către el: Ei, vedeţi? Într-un cuplu, toate se împart, şi bune, şi rele, nu trebuie ca doar unul dintre parteneri să poarte sentimentul, povara vinovăţiei.
El: …
Psiholoaga: Uitaţi ce propun eu: puteţi să scăpaţi de copil week-end-ul ăsta?
Ei: Da, am putea.
Psiholoaga: Nu ştiu, să-l lăsaţi la bunici, la părinţii unuia dintre voi pentru cîteva zile şi să vă acordaţi ceva timp doar pentru voi. Voi trebuie să vă redescoperiţi…
El: Am mai încercat, vă spun, dar…
Psiholoaga, tăindu-i vorba: Ascultaţi-mă pe mine, faceţi ce vă spun eu şi-o să vedeţi c-o să fie bine. E nevoie de timp! Şi încercaţi să nu vă mai gîndiţi în permanenţă la ce ar fi fost dacă aţi fi rămas şi, cel mai important, încercaţi să nu vă mai învinovăţiţi soţia.
El: Mda….
Psiholoaga: Aţi mai fost la Vatra Dornei?
Ei: Da, dar doar în trecere.
Psiholoaga: Ei, nu, zic să mergeţi şi să staţi acolo trei zile. Vă descurcaţi? Haideţi, aveţi nevoie de un net? Dacă vreţi vă fac eu rezervările…
Ei, oscilînd: nu, nu, ne descurcăm..
Psiholoaga: V-am zis, voi trebuie să vă redescoperiţi, dar nu acasă, unde e mediul în care grijile apasă cel mai tare, trebuie să vă detaşaţi, mergeţi la Vatra Dornei! Da?
Ei, acceptînd: Da, da…
Psiholoaga: Bun, atunci, aşa facem. Haideţi acum, mă sunaţi şi ne vedem după, să-mi povestiţi, da? Daţi-vă această şansă! Ne-am înţeles?

Pacienţii se ridică din fotoliu, îşi iau la revedere şi ies. În cîteva minute iese şi cea căreia îi place, din cînd în cînd, să se joace de-a psihologul. Asistentul său, cel care s-a ocupat de noi, rămîne ca să ne ia banii şi să ne declare apţi, ba chiar foarte apţi, explicîndu-ne ceva de cinci clase de capabilitate, noi aflîndu-ne în top. Despre şefa sa n-aş putea spune însă acelaşi lucru. Dar, nu-i aşa, Colegiul Psihologilor din România a fost de altă părere…

2 gânduri despre „Psihologie cu fundu-n sus, nu inversă

  1. Ce senzatie am ca am mers la acelasi cabinet de psihologie!!! Atunci cand am fost eu doamna se ocupa (concomitent si) de un tanar sot cu probleme privind limitele libertatii sotiei (caci, nu-i asa, libertatea, ca si sotia, trebuie sa aiba limite!). Mie era sa nu-mi dea avizul numai pentru faptul ca am intrebat-o daca pot sari peste intrebarile de control! :)) Glumeam!!!

Lasă un răspuns

