Naziştii revine

Traduceri frînte

Penélope Cruz n-are nici o vină

TVR 1 a reuşit să-mi strice seara. A difuzat un film din 2009, Los Abrazos Rotos (Îmbrăţişări frînte), regizat de Pedro Almodóvar.  Nu, filmul este bun, l-am urmărit încă o dată aseară pentru că voiam să mă asigur că, întrucît n-am beneficiat de traducere la prima vizionare, n-am pierdut anumite subtilităţi de limbă. Greşit! Nu ştiu cine s-a ocupat în mod direct de traducerea din spaniolă în română a filmului, însă rezultatul a fost, din punctul meu de vedere, aproape de dezastruos. Să traduci „cruce” (cruz) prin „crosă”*, „după” (después) prin „înainte”, sau „adu-ţi cafeaua” (trae tu café) prin „bea-ţi cafeaua” e cel cel puţin jenant. Şi astea sînt doar cîteva din exemplele pe care mi le amintesc, însă lista gafelor e mai lungă, dac-ar fi să rememorez toate momentele în  care traducerea m-a scos din sărite. Şi n-a fost numai asta! Să scrii „bilincv” în loc de „bilingv” mă face să cred că la Televiziunea publică cunoaşterea limbii române e opţională. În fine, mă opresc aici, ca nu cumva să-mi spuneţi iarăşi că-s nazist.

Dnă/dră Andreea Tolcsvai, redactor al filmului, şi domnule Valentin Stănescu, responsabil pentru subtitrare, cine anume e vinovat pentru proastra traducere şi pentru greşelile de limbă? Întrebarea e retorică, pentru că oricum am sentimentul că doi oameni sînt deja prea mulţi în raport cu numărul de gafe făcute. Şi asta fără să-l menţionez şi pe traducător…

________

* pentru crucea tradusă prin crosă, aş bănui că traducătorul a avut, de fapt, la dispoziţie o subtitrare în engleză, limbă în care ambele cuvinte se scriu la fel, cross.

2 gânduri despre „Naziştii revine

  1. Heil, mein Führer ! :)Lăsînd gluma deoparte, cred că este de neiertat să faci astfel de gafe pe un post public, destinat educării unei populaţii. Persoana care a tradus nu şi-a folosit mintea, a cerut ajutorul funcţiei “Google Translate”. Numai această aplicaţie îl confundă pe Liviu Guţă cu Justin Bieber , pe Florin Salam cu Barry Manilow, pe Sorinel Puştiul cu DJ Desert. Şi mai ciudat, Cătălin Botezatu este… Search. 🙂

Lasă un răspuns

