Despre excese (XXXVIII) – Simplu şi atît

lfeViaţa poate fi trăită şi simplu, fără excese. Şi mi-a luat cam mult – 30 de ani de-acum – să-mi dau seama de asta. Mi-am omorît treptat viciile, dar nu înainte să le aştern din minte şi trăiri pe o foaie (electronică) de hîrtie. Nu de alta, dar orice biografie a înstrăinării merită consideraţie necondiţionată, tocmai pentru că e vorba de hotărîri întru schimbare ce provoacă spasme întregii fiinţe, şi nu de decizii răstălmăcite a doua zi, doar pentru că n-ai putut să judeci şi să vorbeşti serios. Aşa că îmi crucific apucăturile rele şi le las la putrezit, sperînd ca mirosurile lor pestilenţiale să mă facă să cred că nu am luat decizia greşită. Gata cu visul amăgitor al fericirii şi al soarelui care poate fi purtat, cu convingere, în rucsac şi eliberat de fiecare dată cînd nori de necaz îţi dau tîrcoale. E mult mai practică o umbrelă. Gata cu spaima că ai să-ţi dezamăgeşti iremediabil Aproapele. Gata cu pragurile de sus ce nu pot fi atinse şi de care cel mult te poţi lovi. Ştia ea vulpea de ce strugurii inaccesibili trebuie să fi fost acri. O existenţă poate fi deci mai simplă şi poate chiar mai agreabilă – în dozajul potrivit. Iar simplitatea, înţeleasă aici ca mod de viaţă necomplicat, înlocuieşte temporar nebunia, însă nu şi riscul insanităţii, căci simplitatea impusă în exces e artificialitate şi, ca orice lucru forţat, sfîrşeşte prin a rupe, ireparabil, băierile spiritului.

Aşa că, pentru anul ăsta, mi-am propus ca unitatea de măsură a vieţii să fie clipa, şi nu proiectul pe termen lung. Cu alte cuvinte, pe termen scurt, mi-am propus să trăiesc. Rămîne să văd şi cît îmi va fi de simplu.

2 gânduri despre „Despre excese (XXXVIII) – Simplu şi atît

  1. Simplitatea este relativa! Nu este nevoie sa fie purtata in rucsac si sa apese cu greutate!:D … Forma ei elevata : cand soarele rasare firesc pe buzele unui prichindel! :)… La prima vedere apare atat de simplu, dar ce mecanism complex!!! 🙂

    1. Ai dreptate! N-am zis că nu e complicat să fii simplu, la fel cum pentru unii e mai simplu să fie complicaţi. Nu pentru că îşi propun, ci pentru că le e mai firesc, pentru că, pur şi simplu, aşa sînt ei.

Lasă un răspuns

