Gerontologie, gerontofobie, gerontofilie (IV)

Ep. 4: Somnul de bătrîneţe

Ultima zi de simpozion, sîmbătă, 21 octombrie. Discreţia pe care mi-o propusesem nu a coincis cu cea a celor din jur. Au confundat-o cu absenţa. Pe la 12.00, prezentatorul secţiunii în care aveam şi eu de susţinut o scurtă prelegere (şi unde eram, de altfel, prezent) refuza să înceapă pe motiv că „domnul Hazaparu lipseşte”. Nu, nu lipseam. Mi-am susţinut şi eu tema, în aceeaşi adormire generală. O menţiune despre „comunist” ca un nou stereotip pentru etichetarea vîrstnicilor de pe la noi le pune sîngele în mişcare. Lăsaţi întrebările! Ne apropiem de sfîrşit. Frumosul trebuie întotdeauna să învăluiască ansamblul, înspre final. Schimb de adrese de e-mail, cărţi de vizită îmi ajung în mîini, fără să fac vreun gest înadins spre a le lua. Aşadar, exist, deşi mulţi mă întreabă cînd am sosit, pentru că nu m-au zărit defel în celelalte două zile. „Nici nu aţi fi avut cum”, servesc eu o minciună care să mă facă singurul vinovat din această ipocrizie în care ambele părţi refuzau să-şi asume, mutual, dezinteresul.

Tăcerea moşilor

După o pauză de cafea, urmează şedinţa plenară. Va conferenţia o renumită scriitoare catalană, nu i-am reţinut numele. După-amiază însorită, ca toate celelalte de cînd sosisem în Lleida, cu temperaturi neobişnuite pentru mijlocul lunii octombrie: 28 de grade. Într-o astfel de „fierbere”, lucrările simpozionului nu se mai puteau desfăşura după rigoarea academică. La ora 17.00 n-a fost ceai, dar un cîntec de leagăn pesemne că străbătuse sala discret: amorţire aproape totală. O simt, îmi frec tîmplele, îmi cert cumva noaptea anterioară petrecută cu bere şi ţigară şi-mi refuz adormirea. Stîngăcie din partea mea. Unei stări care deja e năpustită asupra-ţi nu i te poţi împotrivi. Cel mult o accepţi cu demnitate. Prelegerea are tente feministe. De parcă nu mi-ar fi ajuns gerontofilia unora… Şi dacă, totuşi, aş dormi, mă iscodeşte un gînd. Inspectez sala: stînga – se doarme. Dreapta? Doarme. În spate? Somn şi acolo. Moţăi, cu capul ascuns într-o agendă, dar mă dezmeticesc înainte de final. E momentul laudatio, cînd toate palmele trebuie să răsune a mulţumire pentru cel care tocmai ne îmbogăţise cultural. Multe forme mai ia tăcerea. Poate fi respect, poate fi muţenie voită, poate fi impusă, poate fi normă. Dar poate fi, ca în conjunctura în care mă aflam, lipsă de apreciere şi politeţe. Jena nu răzbate chipul nimănui. La vedere sînt doar degete atinse de osteoporoză, înfipte în obraji şi stîlcind şi mai mult figuri deja schimonosite. Tonul bătutului din palmă vine de undeva din faţă. Între trăire şi visare, bătrînii aplaudă frenetic, cu ochii închişi. Şi-au închipuit că poate aşa nu-i vede nimeni.

Sfîrşit.

2 gânduri despre „Gerontologie, gerontofobie, gerontofilie (IV)

  1. Cred ca dupa toata povestea asta asa-ti mai vine cheful de niste prospaturi…. 🙂 Anyway, macar cei tineri aduc un suflu proaspat, aduc noutatea inocentei (pana la proba contrarie, cand devine “inefabilul prostiei”). La ei e loc de mai bine, de speranta ca pot fi pusi pe picioare, ca pot iesi oameni din ei, nu apuci sa simti atat de repede, in 3 zile ca la Lleida, ca istoria a fost scrisa deja si ca tu nu ai nici un merit si nici o vina.

  2. La vîrsta considerată conform stereotipiilor universale ca fiind cea a înţelepciunii pasive, probabil că adormirea voinţei, a conştiinţei, a bunului simţ şi, în final, adormirea la propriu, se constituie în forma optimă de conservare. E ca un fel de hibernare, de prelungire pasivă a existenţei pînă la… sfîrşit. Din păcate moleşeala asta este ca un cancer pentru cei ce nu aparţin Categoriei, ca o cangrenă subversivă care se insinuează inisdios şi imperceptibil în Ceilalţi. În cazul ăsta, pentru cei tineri, adormirea e o formă de apărare. Înţelepciune activ-instinctivă i-am putea zice.

Lasă un răspuns

